tisdag 30 mars 2010

Från rektor och privatperson Per Eriksson

Upprop för stöd till akutboende för hemlösa I Lund

Vi är många som är allvarligt bekymrade över att vårt samhälle tyvärr fungerar så att hemlöshet uppstår och verkar svår att komma till rätta med. Vårt universitets forskare på området föreslår att man byter ut det nuvarande arbetssättet mot att i stället arbeta efter den framgångsrika modellen ”Housing first” i svensk tappning. Vi kallar det ”Bostad först, enligt Lundamodellen”. Ett tiotal kommuner är nu på gång att pröva denna metod och ändra sitt arbetssätt, däribland Malmö och Helsingborg.

På kort sikt måste dock en rad krafter hjälpas åt att lösa de akuta problemen med att vi har hemlösa mitt ibland oss. De finns även i vår universitetsstad Lund. HSB och Hemlösas förening hade ordnat ett akutboende på Bangatan i Lund. Härbärget var öppet under tiden 26/1 tom 26/3. Jag var där på besök, lördagen innan de hemlösa tvingades lämna lokalen, efter att man vädjat till universitetet om ekonomiskt stöd.

Tyvärr såg jag ingen möjlighet att universitetet skulle kunna använda sina anslagsmedel för att stödja verksamheten. Det vi däremot kan göra är att ställa upp som privatpersoner och med privata medel över en begränsad tid stödja akutboende för hemlösa. Jag har därför beslutat mig för att privat stödja arbetet med 500 kr i månaden under ett år och hoppas att ett hundratal ytterligare privatpersoner vill göra detsamma. Därmed skulle medel finnas för att kunna hyra lämplig lokal liknande den HSB idag ställt upp med. Övriga nödvändiga insatser är jag övertygad om att ideella krafter kan svara för – även om mot förmodan samhället inte skulle lämna något bidrag.

Per Eriksson

Privatperson och rektor för Lunds universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar